سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قالیشویی های خوب تهران

 

کم رنگ شدن فرش در اثر نور و شستن

اشعه فرابنفش خورشید نقش مهمی در از بین بردن رنگ قالی دارد. رنگهای مختلف در برابر نور خورشید واکنش های مختلفی از خود نشان می دهد به همین منظور بیرنگی اغلب در برابر رنگ های قالی ثابت نیست، بی رنگی پیامد طبیعی استفاده از قالی و فرسودگی آن است و اغلب بر روی قسمت جلوی قالی بیشتر اثر می گذارد تا پشت آن.

تفاوت در عمق رنگ در بین جلو و پشت به واسطه ی رنگ های طبیعی به طور دقیق قابل نشان دادن نیستند. البته این تفاوت، باید به حد متعادل برسد. چنانچه رنگ های جلوی قالی ملایم و رنگ های عقب آن روشن و زمخت (تند) باشد، در این مرحله، اقدام بعدی شست و شو است.

شستشوی فرش دستباف عبارت است از : استفاده درست و سنجیده از شوینده های شیمیایی به منظور ملایم کردن رنگ های قالی است. در فرایند قالیشویی هم می توان تمام قالی را شست و هم می توان تنها قسمت جلوی آن را شست، در صورت استفاده از شوینده های قوی به الیاف قالی آسیب خواهد رسید. گاهی اوقات قالی ها ابتدا شسته می شود و سپس به وسیله رنگ پردازش می شود تا برخی از رنگ ها روشن شود. البته هیچ راه علاجی برای تاثیر های مضر شوینده های قوی شیمیایی وجود ندارد.

از کجا می توان تشخیص داد که قالی رنگش رفته یا شسته شده؟ اگر قالی به طور کامل شسته شود، تنها در آزمایشگاه می توان این تشخیص را داد. اما چنانچه قسمت جلوی قالی شسته شده باشند، سرنخ هایی را می توان یافت. در این صورت تضاد زیادی میان قسمت جلو و عقب قالی دیده می شود. از آنجایی که فرسودگی اغلب همراه با رنگ رفتگی طبیعی ظاهر می شود اختلاف رنگ میان جلو و پشت قالی و در جایی که پرزها فرسودگی کمی را نشان می دهد، در بیننده حالت تردید ایجاد می کند.

در یک قالی قدیمی تر، وقتی که با استفاده از رنگها و پشم های مختلف، دوباره گره زده شده، به احتمال زیاد به مقدار متفاوت تری از قسمت های مجاور هم بی رنگ می شود. اگر حالتی رخ دهد و تفاوت بسیار بارز و ناجور باشد، تنها راه حل مناسب گره زدن با رنگ هایی نزدیک تر و هماهنگ تر است

منبع :  کمرنگ شدن فرش در اثر نور و شستن